Etusivu / Ajankohtaista / FAQ – vanliga frågor

Vanliga frågor

Har du tappat cykelnyckeln? Eller behöver du dubbdäck för din Jopo? Om det finns något som du undrar över när det gäller cykling kan du läsa vanliga frågor på den här sidan. Om du inte hittar hjälp här, kan du skicka in din fråga eller feedback här.

1. Mina cykelnycklar har försvunnit. Hur kan jag få nya nycklar?

Om du vet numret på nyckeln till ditt cykellås kan du beställa nyckeln direkt via webbtjänsten AXA Stenman Online Key Service på adressen www.axa-stenman.com, eller om låset är av märket YWS/CSI, kan du beställa nyckeln här. Om nyckelns serienummer har försvunnit, måste låset bytas ut. Det gör du enklast genom att föra cykeln till en Helkama-återförsäljare för låsbyte. Om din cykel har något annat lås än Axa, Basta eller YWS, kontakta din Helkama-återförsäljare.

2. Vilken cykelmodell rekommenderar ni för mig?

Det lönar sig att på förhand bekanta sig med vår kollektion på webbplatsen och därefter besöka närmaste Helkama-återförsäljare, som kan ge råd för att skaffa rätt slags cykel.

3. Jag bor i S:t Michel, var kan jag köpa en Helkama-cykel?

Du kan söka närmaste Helkama-återförsäljare via förteckningen över återförsäljare som du hittar på vår webbplats.

4. Jag köpte en Helkama-cykel i fjol. Var kan jag låta serva min cykel och hur ofta ska cykeln servas?

Kontakta din Helkama-återförsäljare eller en Suomen Polkupyörätukku-butik. Ofta kan du låta serva din cykel på samma ställe. Om detta dock inte är fallet, kan försäljaren hänvisa dig till närmaste Helkama-avtalsservice. Det är bra att låta serva cykeln en gång om året, till exempel varje höst, då cykelservicen inte är så upptagen och så att din cykel står klar inför våren. Om du kör året runt, är det extra viktigt med höstservice – samtidigt kan du byta till vinterdäck.

5. Jag är allergisk mot gummi. Är de handtag som Helkama använder allergiframkallande?

Handtagen på Helkama-cyklar är tillverkade av termoplastisk elastomer, som inte innehåller naturgummi och inte är allergiframkallande.

6. Min cykel har ingen lampa, räcker det med en pannlampa?

Tidigare har lagen krävt att lampan ska vara fäst vid cykeln, men numera tillåter lagen även pannlampor. Cykellamporna kan alltså ersättas med lampor som har motsvarande egenskaper och som är fästa vid föraren. Det säkraste är dock att också använda en lampa som fästs vid cykeln, eftersom den anger hastigheten och riktningen bättre än en pannlampa.

7. Jag kör min jopo året runt. Finns det att få dubbdäck för min cykel?

Helkama representerar och säljer Schwalbe-vinterdäck och dessutom har vi låtit göra ett eget dubbdäck för joho. Schwalbes sortiment innehåller många vinterdäck, även dubbdäck, i jopo-storlek, dvs. 24 tum. Fråga mer av din Helkama-återförsäljare.

8. Jag har fått punktering två gånger på en kort tid. Var ligger felet?

Om du har fått punktering på samma ställe på däcket flera gånger tidigare, lönar det sig att utreda felet närmare. Orsaken kan vara en liten stenskärva som kommit in innanför däcket och som slitit sönder innerslangen. Orsaken kan också vara en vass sten- eller glasskärva som kommit igenom däcket och fastnat. Kontrollera alltså också däcket och torka rent däckets innersida. Kontrollera också fälgbandet: det lönar sig att samtidigt byta ut ett fälgband som hoppat bort eller ett dåligt fälgband.

Det makadamkross som används för att sanda cykelvägar i dag har vassa kanter. Bitarna fastnar i det mjuka däckmaterialet och sliter lätt hål på däcket. Det säkraste sättet att undvika tråkiga punkteringar är att använda punkteringsskyddade däckprodukter, som punkteringsskyddade Schwalbe-däck, som du hittar hos din Helkama-återförsäljare.

9. Var kan jag köpa jopo-tillbehör?

Du kan köpa jopo-tillbehör hos våra återförsäljare, till exempel Suomen Polkupyörätukku och hopos nätbutik www.joposhop.fi.

10. Jag vill cykla med en finländsk cykel. Vilka modeller rekommenderar ni?

Alla Helkama-cyklar är planerade i Hangö i Finland, med en lång erfarenhet av cykelbranschen. Helkamas produktutvecklingsavdelning och finländska designers ger Helkama-cyklarna deras moderiktiga färger och dekorationer samt planerar ramgeometrierna på våra cyklar så att de lämpar sig för finländska cyklister.

En stor del av våra cyklar tillverkas fortfarande på fabriken i Hangö. De traditionella modellerna Aino, Ainotar, Saana, Velotar, Oiva, Veloman och Jääkäri, Kuningaskulkuri och Senator, alla jopo-cyklar samt de elassisterade modellerna TE28, TE28L, E27, SE10 och SE10L är alla finländsk tillverkning.

I Hangö tillverkas även Helkamas samtliga specialprodukter, till exempel trehjulingen Trike, den elassisterade trehjulingen E-Trike samt hela sortimentet med Helkama-produkter för yrkesbruk, till exempel industrisparkcykeln Strolly, Pro-fraktcyklarna och den trehjuliga fraktcykeln Cargo Trike och elassisterade Cargo E-Trike.

Helkamas övriga cyklar tillverkas enligt samma kvalitetskrav i Fjärran Östern.

11. Hur länge håller batteriet på en Helkama-elcykel?

Helkamas e-Bikes är utrustade med elmotorer och batterier från Panasonic eller Shimano. Panasonic- och Shimano-systemet har tre assistansnivåer: 50 %, 100 % och 150 %. När högre assistans används, töms också batteriet snabbare. Motorn kontrollerar assistansbehovet med en momentsensor, och ju större kraft riktas mot pedalerna, desto mer assisterar motorn.

Ett fulladdat batteri räcker på den lägsta assistansnivån i upp till 130 km, men beroende på förhållanden och assistansnivå kan den assisterade sträcka vara avsevärt kortare. Batteriets livslängd beror på många faktorer: lufttemperatur, terräng, cyklistens vikt och antalet accelerationer.

Panasonic lovar 500 laddningar från helt tomt till fullt batteri eller upp till 1 000 laddningsgånger för att ladda ett halvtomt batteri. Batteriets totala kapacitet är alltså några tiotals tusen kilometer under batteriets totala livslängd.

12. Hur monterar jag en korg på min cykel?

Du gör klokast i att börja montera korgen genom att läsa anvisningarna här.