Etusivu / Ajankohtaista / FAQ – usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Ovatko pyörän avaimet hukassa? Vai kaipaatko nastarenkaita Jopoon? Jos mieltäsi askarruttaa pyöräilyaiheinen asia, tutustu yleisimpiin kysymyksiin tällä sivulla. Jos et löydä apua niistä, voit lähettää kysymyksiä tai palautetta täältä.

1. Polkupyörän avaimeni ovat kadonneet. Miten saan niiden tilalle uudet?

Mikäli pyöräsi lukon avaimen numero on muistissa, voi avaimen tilata suoraan AXA Stenman:n Online Key Service internet-palvelusta osoitteesta: www.axa-stenman.com, tai jos lukko on YWS/CSI-merkkinen avain on tilattavissa täältä. Mikäli avaimen sarjanumero on kadonnut, on lukko vaihdettava. Kätevimmin se tapahtuu kun pyörän vie Helkama-jälleenmyyjälle lukon vaihtoon. Mikäli pyörässäsi on jokin muu lukko kuin Axa, Basta tai YWS ota yhteyttä Helkama-jälleenmyyjääsi.

2. Mitä pyörämallia suosittelette minulle?

Kannattaa etukäteen tutustua mallistoomme nettisivullamme jonka jälkeen käy lähimmällä Helkama jälleenmyyjällä joka osaa neuvoa oikeanlaisen pyörän hankinnassa.

3. Asun Mikkelissä, mistä voin ostaa Helkama-pyörän?

Voit etsiä lähimmän Helkama jälleenmyyjän kotisivuiltamme löytyvästä paikkakuntakohtaisesta jälleenmyyjä-luettelosta.

4. Ostin Helkama-polkupyörän viime vuonna. Missä voin huollattaa polkupyöräni ja kuinka usein pyörä vaatii huoltoa?

Ota yhteyttä Helkama-jälleenmyyjääsi tai Suomen Polkupyörätukun liikkeeseen. Usein pyöräsi huolto onnistuu samassa paikassa. Mikäli näin ei kuitenkaan ole, osaa myyjä neuvoa lähimpään Helkama-sopimushuoltoon. Pyörä on hyvä huollattaa kerran vuodessa, esimerkiksi joka syksy, jolloin pyörähuolloissa ei ole ruuhkaa ja pyörä on valmiina kevään ajokeleihin. Mikäli ajat ympäri vuoden, on syyshuolto entistä tärkeämpää – myös talvirenkaiden vaihto hoituu samalla.

5. Olen allerginen kumille. Ovatko Helkaman käyttämät kädensijat allergisoivia?

Helkaman polkupyörien kädensijat on valmistettu termoplastisesta elastomeerista, joka ei sisällä luonnon kumia eikä allergisoi.

6. Pyörässäni ei ole ajovaloa, riittääkö otsalamppu?

Aikaisemmin laki on vaatinut, että valojen on oltava pyörään kiinnitettynä, mutta nyt laki sallii myös otsalampun käytön. Polkupyörän valaisimet voidaan siis korvata ominaisuuksiltaan vastaavilla kuljettajaan kiinnitetyillä valaisimilla. Turvallisinta on kuitenkin käyttää lisäksi myös pyörään kiinnitettävää valoa, sillä se kertoo otsalamppua paremmin muille liikkujille pyöräilynopeuden ja -suunnan.

7. Ajan jopollani kesät talvet. Onko pyörään saatavana nastarenkaita?

Helkama edustaa ja myy Schwalben talvirenkaita sekä lisäksi olemme teettäneet jopolle oman nastarenkaan. Schwalben valikoimissa on lukuisia talvirenkaita, myös nastarenkaita, jopon renkaan kokoisina eli 24-tuumaisina. Tiedustele asiaa Helkama-kauppiaaltasi.

8. Polkupyöräni rengas on puhjennut jo kahdesti lyhyen ajan sisällä. Missä vika?

Jos rengas on puhjennut samasta kohdasta useammin, kannattaa vika selvittää tarkemmin. Syynä saattaa olla ulkorenkaan sisäpuolelle päässyt kivensiru, joka on hiertänyt sisärenkaan puhki. Syynä voi olla myös ulkorenkaan läpi tullut ja siihen juuttunut terävä kivensiru tai lasinpala. Tutki siis myös ulkorengas ja pyyhi ulkorenkaan sisäpuoli puhtaaksi mahdollisista roskista. Tarkista myös vannenauha: paikoiltaan luiskahtanut tai huono vannenauha kannattaa samalla vaihtaa.

Nykyisin pyöräteiden hiekoituksessa käytetyssä murskatussa sepelissä on lasinteräviä reunoja ja palat tarttuvat pehmeään rengasmateriaaliin hiertäen siihen helposti reiän. Varmin tapa välttyä ikäviltä renkaan puhkeamisilta on käyttää pistosuojattuja rengastuotteita, kuten Schwalben pistosuojatut renkaat, joita saat Helkama-kauppiaaltasi.

9. Mistä voin ostaa jopo-tarvikkeita?

jopo-tarvikkeita voi ostaa jälleenmyyjiltämme, esimerkiksi Suomen Polkupyörätukusta ja jopon omasta nettikaupasta www.joposhop.fi

10. Haluan ajaa suomalaisella polkupyörällä. Mitä malleja suosittelette?

Kaikki Helkaman polkupyörät on suunniteltu Suomessa, Hangossa, pitkällä pyöräalan kokemuksella. Helkaman tuotekehitysosasto ja suomalaiset suunnittelijat antavat Helkama-polkupyörille niiden muodikkaat värit ja koristelut sekä suunnittelevat pyöriemme runkogeometriat suomalaisille polkupyöräilijöille sopiviksi.

Iso osa mallistostamme valmistetaan edelleen Hangon tehtaallamme. Suomalaista tekoa ovat perinteiset Aino, Ainotar, Saana, Velotar, Oiva, Veloman ja Jääkäri -mallit, Kuningaskulkuri ja Senator, kaikki jopot sekä sähköavusteiset mallit TE28, TE28L, E27, SE10 ja SE10L.

Hangossa tehdään myös kaikki Helkaman erikoiskäyttötuotteet, kuten 3-pyöräinen Trike, sähköavusteinen ja 3-pyöräinen E-Trike sekä Helkaman koko ammattikäyttöön tarkoitettujen tuotteiden mallisto, esimerkiksi teollisuuspotkulauta Strolly, Pro-rahtipolkupyörät ja 3-pyöräinen rahtipyörä Cargo Trike ja sähköavusteinen Cargo E-Trike.

Loputkin Helkaman polkupyörät valmistetaan samojen laatuvaatimuksien mukaan Kaukoidässä.

11. Kuinka kauan Helkama sähköpyörän akku kestää?

Helkaman e-Biket varustettu Panasonicin tai Shimanon sähkömoottorein ja akuin. Panasonic- ja Shimano-järjestelmässä on kolme avusteisuuden tasoa: 50 %, 100 % ja 150 %. Käytettäessä vahvempaa avustusta akkukin tyhjenee nopeammin. Moottori kontrolloi avustuksen tarvetta momenttianturilla, ja mitä suurempi voima polkimiin kohdistuu, sitä enemmän moottori avustaa.

Täyteen ladatussa akussa riittää puhtia alhaisimmalla avustustasolla jopa 130 km:n avustamiseen, mutta olosuhteista ja avustustasosta riippuen voi avustusmatka olla huomattavasti lyhyempi. Akun kesto riippuu monesta tekijästä: ilman lämpötilasta, maastosta, pyöräilijän painosta ja kiihdytysten määrästä.

Panasonic lupaa akuille 500 latauskertaa täysin tyhjästä täyteen tai jopa 1000 latauskertaa puoliksi tyhjenneen akun lataamiseen. Akun kokonaiskapasiteetti on siis jopa muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä akun eliniän aikana.

12. Miten asennan korin pyörääni?

Korin asennus kannattaa aloittaa katsomalla ohjeet tästä.