Etusivu / Ajankohtaista / Kehoitus jopo3 pyörän rungon tarkastuksesta

Olemme havainneet vuosina 2009-2012 välillä alumiinista valmistettujen jopo3 pyörien rungoissa satunnaisia murtumia johtuen pyörän väärästä käyttötavasta. Kehoitamme tarkistamaan pyörän rungon kunnon, etenkin viistoputken ja etuputken yhdistävän hitsaussauman alapuolelta. Jos epäilee alkavaa murtumaa, on pyörä välittömästi toimitettava lähimmälle Helkama jälleenmyyjälle tarkistettavaksi.

Muistutamme myös Helkama käyttöoppaassa mainitusta säännöllisestä pyörän ajokunnon tarkistuksesta sekä kiinnittämään huomioita oikeanlaiseen ajotapaan. Pyörän normaalikäyttöön ei kuulu esim. keuliminen tai pyörällä hyppiminen. Jopo3 pyörien rungot ovat valmistajan puolesta testattu, joten tästä johtuen ei pyörien rungoissa ole normaalissa käytössä murtumisvaaraa.

 

Päivitetty 26.4.2019

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA JOPO3-LIITTYEN

 

Mediassa on kerrottu, että vuonna 2009-2012 valmistetun jopon rungoissa on todettu murtumia johtuen väärästä käyttötavasta. Miten ja milloin murtumavaara tuli tietoonne?

Tiedote koskee ainoastaan jopo3-mallia, jonka runko on valmistettu alumiinista. Muiden kaupunkipyörien tapaan kyseistä mallia ei ole tarkoitettu temppuiluun, kuten keulimiseen. Pyörä on tarkoitettu normaaliin käyttöön. Asiakaspalautetta jopo3:een liittyen saimme ensimmäisen kerran loppuvuonna 2012. Ryhdyimme välittömästi toimiin ensimmäisen ja ilmenneen tapauksen jälkeen pyörän runko on testattu myös valvovan viranomaisen toimesta, jotta tuote täyttää sille asetetut vaatimukset ja standardit. Uudet jopot valmistetaan nykyään teräksestä.

Kuinka paljon kyseisiä pyöriä on valmistettu?

Jopo3:sia on valmistettu noin 7000 kappaletta. Pyörissä ei kuitenkaan ole murtumisvaaraa, jos
niitä käytetään tavallisessa kaupunkikäytössä.

Mistä jopo3:n tunnistaa?

Kyseessä on yllä olevan kuvan mukainen oleva jopo3. Jopo3:n tunnistaa mm. kaarevista viisto- ja tukiputkista.

Mistä heikkous johtuu?

Vuosien 2009-12 valmistettujen alumiinirunkoiset jopo3:t on suunniteltu tavalliseen polkupyöräkäyttöön. Alumiinin väsyminen johtuu pyörän normaalista poikkeavasta käyttötavasta kuten keulimisesta ja sen aiheuttamista isoista rasituksista rungolle sekä muille osille. Kyseessä ei ole ominaisuus, joka koskee vain alumiinirunkoista jopo3:sta, vaan kaikkia kaupunkikäyttöön suunniteltuja alumiinirunkoisia pyöriä.

Miksi pyöriä ei ole vedetty takaisin?

Kyseinen malli on testattu alan silloisen standardin EN 14764 mukaisesti. Lisäksi Trafi (valvova viranomainen) testautti ulkopuolisella sertifioidulla testauslaitoksella pyörän ensimmäisen murtumiseen liittyvän asiakaspalautteen jälkeen vuonna 2013 ja eikä ole vaatinut meiltä toimenpiteitä. Pyörä täyttää sille asetetut vaatimukset pyöräilykäytössä. Olemme keskustelleet Trafin kanssa syksyllä 2018 nyt kyseessä olevasta tapauksesta. Keskustelun pohjalta olemme uudestaan muistuttaneet asiakkaita alumiinirunkoisen pyörän oikeanlaisesta käyttötavasta ja siksi tiedottaneet asiasta muun muassa verkkosivuillamme ja ohjeistaneet myös jälleenmyyjiämme.

Miten kyseisen pyörän omistajan tulee menetellä?

Suosittelemme tarkistamaan pyörän rungon kunnon, etenkin viistoputken ja etuputken yhdistävän hitsaussauman alapuolelta. Jos epäilee alkavaa murtumaa, on pyörä välittömästi toimitettava lähimmälle Helkama jälleenmyyjälle tarkistettavaksi. Muistutamme myös Helkama käyttöoppaassa mainitusta säännöllisestä pyörän ajokunnon tarkistuksesta ja kiinnittämään huomiota oikeanlaiseen ajotapaan. Pyörän normaalikäyttöön ei
kuulu esim. keuliminen tai pyörällä hyppiminen. Jopo3 pyörien rungot ovat valmistajan puolesta testattu, joten tästä johtuen ei pyörien rungoissa ole normaalissa käytössä murtumisvaaraa.

Miten kyseessä olevan mallin runkoa on testattu?

Jopo3 on testattu alan silloisen standardin EN 14764 mukaisesti. Lisäksi Trafi (valvova viranomainen) testautti ulkopuolisella sertifioidulla testauslaitoksella pyörän ensimmäisen murtumiseen liittyvän asiakaspalautteen jälkeen vuonna 2013 ja eikä ole vaatinut meiltä toimenpiteitä. Olemme kuitenkin halunneet muistuttaa asiakkaita pyörien oikeanlaisesta käyttötavasta ja siksi tiedottaneet asiasta muun muassa verkkosivuillamme ja ohjeistaneet myös jälleenmyyjiämme.

Eikö Jopolla saa yleensäkään keulia vai koskeeko vain tätä mallia?

Mikään tavallinen kaupunkikäyttöön suunniteltu pyörä ei ole tarkoitettu keulimiseen tai muuhun temppuiluun. Keulia ei siis tulisi millään jopolla eikä myöskään muiden valmistajien tekemillä vastaavilla polkupyörillä. Temppuilukäyttöön sopivia pyöriä ovat ns. erikoisvalmisteiset pyörät mm. BMX-pyörät.

Miksi keuliminen Jopolla on vaarallista? Onko testattu, kuinka monta keulimista tämän mallin pitäisi kestää?

Kaikilla pyörillä keuliminen on riski ja voi johtaa erilaisten pyörän osien rikkoutumiseen (kuten runko, vanne, ohjain, ohjainkannatin, istuinkannatin jne.). Erityisesti kaupunkikäyttöön suunnitellut pyörät eivät sovi temppuiluun ja koska alumiini materiaalina voi katketa varoittamatta. Pyöriä ei siis testata erikseen keulimisen eikä muunkaan isoja rasituksia aiheuttavien normaalista poikkeavien käyttötapojen (kuten keuliminen ja temppuilu) varalta, vaan alan kansainvälisten standardien vaatimusten mukaan tavalliseen pyöräilyyn.

Onko näitä pyöriä enää myynnissä kaupoissa?

Ei ole, tämänkaltaisia pyöriä ei ole ollut myynnissä vuoden 2013 jälkeen. Pitää kuitenkin muistaa, etteivät mitkään tavalliset pyörät sovellu temppuilukäyttöön.

Käytetäänkö samaa materiaalia rungonvalmistuksessa edelleen?

Kyllä, 6061-alumiini on pääsääntöisesti käytettävä materiaali globaalisti polkupyörien rungoissa. Tällä hetkellä valmistettavien jopojen rungoissa ei ole kuitenkaan alumiinia, mutta muissa osissa kylläkin.