Asiakaspalvelu & yhteydenotto

Olen ostanut pyöräni Helkama jälleenmyyjältä

Jos olet ostanut pyöräsi Helkama jälleenmyyjältä olethan yhteydessä pyörän ostopaikkaan. Ammattitaitoiset jälleenmyyjämme auttavat sinua kaikissa pyörään ja pyöräilyyn liittyvissä asioissa. Takuuasioissa olethan ensisijaisesti yhteydessä pyörän ostopaikkaan josta ollaan tarvittaessa yhteydessä meihin.

Olen ostanut pyöräni Helkaman verkkokaupasta

Helkaman verkkokaupan asiakaspalvelu palvelee chatissa arkisin klo 10-14. Muina aikoina ota yhteyttä chatin palautelomakkeen kautta ja vastaamme viestiisi mahdollisimman pian. Lue myös usein kysytyt kysymykset alta.

usein kysytyt kysymykset

UKK – usein kysytyt kysymykset

 

Toimitusaika on noin 3-5 arkipäivää.

Tuotteet toimitetaan Postin kautta kotiinkuljetuksena. Veloitamme rahtia 30€/tilaus.

Posti toimittaa tilauksesi haluamaasi osoitteeseen ja sopii kanssasi sopivimman toimitusajankohdan.

Kuljetusta varten pyörä on pakattu laatikkoon esikasattuna. Se tarkoittaa sitä että pyörän vastaanottamisen jälkeen asiakkaan tarvitsee laittaa pyörä ajokuntoon. Useimmiten se tarkoittaa ainakin polkimien kiinnittämistä sekä istuimen ja ohjaustangon asettamista oikeaan asentoon,  mutta lisäksi paikalleen laitettavia osia voi olla pakkaustavasta riippuen etupyörä sekä jarrujen ja vaihteiston säätäminen. On myös tärkeää tarkistaa renkaiden paine ja lisätä tarvittaessa ilmaa. Näihin toimenpiteisiin tarvittavat työkalut eivät tule pyörän mukana. Jos tarvitset apua tuotteen kasauksessa käänny asiantuntevien Helkama-jälleenmyyjien puoleen.

Ensimmäisten satojen kilometrien aikana tehdyssä sisäänajossa polkupyörän tehdasasennetut pinnat, vaijerit ja pultit saattavat löystyä. Ensihuollossa asiantunteva huoltoliike tarkistaa polkupyörän yleiskunnon ja huolehtii että se on sisäänajon jälkeen säädetty täydelliseen ajokuntoon. Näin polkupyöräsi säilyy hyväkuntoisena ja sillä on hauskaa ja turvallista polkea. Helkama suosittelee ensihuoltoa jokaiselle uudelle polkupyörälle. Kysy lisää ensihuollosta lähimmästä pyöräliikkeestä/pyörähuollosta.

 

Usein pyöräsi huolto onnistuu Helkama jälleenmyyjällä. Mikäli näin ei kuitenkaan ole, osaa myyjä neuvoa lähimpään Helkama-sopimushuoltoon. Pyörä on hyvä huollattaa vähintään kerran vuodessa, esimerkiksi joka syksy, jolloin pyörähuolloissa ei ole ruuhkaa ja pyörä on valmiina kevään ajokeleihin. Mikäli ajat ympäri vuoden, on syyshuolto entistä tärkeämpää – myös talvirenkaiden vaihto hoituu samalla.

Ensihuolto on pyörän tärkein huolto. Ensimmäisten satojen kilometrien aikana tehdyssä sisäänajossa polkupyörän tehdasasennetut pinnat, vaijerit ja pultit saattavat löystyä. Ensihuollossa asiantunteva huoltoliike tarkistaa polkupyörän yleiskunnon ja huolehtii että se on sisäänajon jälkeen säädetty täydelliseen ajokuntoon. Näin polkupyöräsi säilyy hyväkuntoisena ja sillä on hauskaa ja turvallista polkea. Helkama suosittelee ensihuoltoa jokaiselle uudelle polkupyörälle. Kysy lisää ensihuollosta lähimmästä pyöräliikkeestä/pyörähuollosta.

 

Helkaman valtuutetut takuuhuoltopisteet löydät jälleenmyyjähausta täältä. Takuuhuoltopisteet tunnistat listauksessa H-vaakuna merkistä. Voit myös rajata listauksen näyttämään pelkästään takuuhuoltopisteet.

Valtuutetut takuuhuoltopisteet huoltavat kaikki Helkaman myymät merkit ostopaikasta riippumatta. Huollot tehdään manuaalipyörien lisäksi Shimano ja Bosch tekniikalla oleviin sähköpyöriin.

 

Varaosia Helkama-pyöriin myydään jälleenmyyjillä ympäri Suomen. Helkamalta ei voi varaosia suoraan ostaa. Löydät kaikki Helkama jälleenmyyjät täältä.

 

Mikäli pyöräsi lukon avaimen numero on muistissa, voit tilata avaimen suoraan AXA:n Online Key Service internet-palvelusta osoitteesta: keyservice.axasecurity.com. Jos tarvitset Trelockin avainta sen voi tilata suoraan Trelockin Key Servicestä täältä. Jos lukko on YWS/CSI-merkkinen, on avain tilattavissa täältä. Mikäli avaimen sarjanumero on kadonnut, on lukko vaihdettava. Kätevimmin se tapahtuu, kun pyörän vie Helkama-jälleenmyyjälle lukon vaihtoon. Mikäli pyörässäsi on jokin muu lukko kuin Axa, Basta, Trelock tai YWS, ota yhteyttä Helkama-jälleenmyyjääsi.

 

Runkonumero löytyy teräs- ja alumiinirunkoisista pyöristä runkoon stanssattuna maalin alta. Runkonumeroa voi olla maalin alta hankala havaita, suosittelemme taskulampun käyttöä numeroa etsiessä. Hiilikuitu rungoissa runkonumero on tulostettu rungon pintaan. Sähköpyöristä runkonumero voi löytyä moottoripedin kummaltakin puolelta tai päältä, emäputkesta (etuhaarukan ja ohjaimen välisestä pystyputkesta), istuinputken takaa, takahaarasta, tai moottoripedin edestä viistoputken alapuolelta. Manuaalipyöristä runkonumero löytyy emäputkesta (etuhaarukan ja ohjaimen välisestä pystyputkesta), tai kasettikeskiön (johon poljinkammet kiinnitetään) muhvin alapuolelta.

 

Jos rengas on puhjennut samasta kohdasta useammin, kannattaa vika selvittää tarkemmin. Syynä saattaa olla ulkorenkaan sisäpuolelle päässyt kivensiru, joka on hiertänyt sisärenkaan puhki. Syynä voi olla myös ulkorenkaan läpi tullut ja siihen juuttunut terävä kivensiru tai lasinpala. Tutki siis myös ulkorengas ja pyyhi ulkorenkaan sisäpuoli puhtaaksi mahdollisista roskista. Tarkista myös vannenauha: paikoiltaan luiskahtanut tai huono vannenauha kannattaa samalla vaihtaa.

Nykyisin pyöräteiden hiekoituksessa käytetyssä murskatussa sepelissä on lasinteräviä reunoja ja palat tarttuvat pehmeään rengasmateriaaliin hiertäen siihen helposti reiän. Varmin tapa välttyä ikäviltä renkaan puhkeamisilta on käyttää pistosuojattuja rengastuotteita, kuten Schwalben pistosuojatut renkaat, joita saat Helkama-kauppiaaltasi.

 

Kaikki Helkaman polkupyörät on suunniteltu Suomessa, Hangossa, pitkällä pyöräalan kokemuksella. Suurin osa mallistostamme valmistetaan edelleen Hangon tehtaallamme: kaikki sähköpyörät, jopot, perinteiset vakiopyörämme kuten Aino ja Oiva, Ainotar, Saana ja Jääkäri sekä ammattikäyttötuotteet. Hangossa valmistetut tuotteet tunnistat made in Hanko merkistä.

 

Varsinaisia painorajoja pyöriimme ei ole määritelty. Tärkeintä on huolehtia rengaspaineista ja kiinnittää huomiota oikeanlaiseen ajotapaan ottaen huomioon esimerkiksi kivetysten ylitykset ja tien kunto. Kevyempikin henkilö voi rikkoa pyörän vääränlaisella ajotavalla. Jotta pyöräsi pysyy kunnossa pitää se myös huoltaa säännöllisin väliajoin, mieluiten kaksi kertaa vuodessa.

 

Siirry kohtaan käyttöohjeet josta voit ladata käyttöohjeita pyörääsi.

 

Voit ajaa jopa 150 km yhdellä täydellä latauksella akun mallista riippuen mutta muista kuitenkin, että tekijät, kuten maasto tai sää  voivat vaikuttaa merkittävästi toimintasäteeseen.

Akun pitkäaikaisessa varastoinnissa ota huomioon seuraavat asiat

  • Säilytä viileässä paikassa sisätilassa, jossa lämpötila on välillä 10-20 °C
  • Ei suoraa altistumista auringonvalolle tai sateelle
  • Lataa akku noin 70 prosenttiin ennen varastointia
  • Lataa akku puolen vuoden välein noin 70 prosenttiin
  • Ennen kuin käytät akkua uudestaan, lataa se täyteen varaukseen

Kuinka nopeasti akun teho laskee?
Kuten kaikissa nykyaikaisissa akuissa, akkujen teho laskee latauksen vaikutuksesta. Shimano takaa, että akun teho on 60 % 1000 latauskerran jälkeen. Jälleenmyyjä voi määrittää akun jäljellä olevan tehon.

 

Älä käytä akkua näiden lämpötila-alueiden ulkopuolella. Jos akkua käytetään tai varastoidaan ilmoitettua lämpötila-aluetta kuumemmassa tai kylmemmässä voi ilmaantua käyttöhäiriö.

Akun käyttölämpötila-alueet:

1. Purkautumisen aikana: -10 °C–50 °C

2. Lataamisen aikana: 0 °C–40°C

 

Shimano virtanapissa, ja virtanapilla varustetussa näytössä, on sisäinen akku. Virtanappi herättää pyörän akun sähköisesti, mikäli virtanapissa (tai näytössä) ei ole riittävästi virtaa, se ei kykene herättämään pyörän akkua, jolloin pyörä ei käynnisty. Virtanapin/näytön sisäinen akku latautuu, kun pyörä on käynnissä, tai pyörän akkua ladataan pyörässä paikallaan. Huoltoliike pystyy myös lataamaan sisäisen akun Shimano E-TUBE ohjelman kautta. Pakkanen voi heikentää virtanapin akun tehoa niin, ettei se kykene käynnistämään pyörää.

Mikäli pyörässä on virtanapilla varustettu irrotettava näyttö, suosittelemme näytön säilyttämistä lämpimässä. Tällöin akun tason ei tulisi heiketä siihen pisteeseen, ettei pyörä käynnisty. Pyörän voi myös käynnistää suoraan akusta, mikäli kyseessä ei ole integroitu akku.

Mikäli pyörässä on virtanappi rungossa, ja integroitu akku, olemme lisänneet rungon viistoputkeen, akun yläpuolelle kuminipalla suojatun käynnistysreiän. Tämän kautta pyörän akun voi käynnistää käyttämällä maksimissa 2,5 mm halkaisijalla olevaa esinettä (esimerkiksi kuusiokoloavainta).

Helkama Ride-sovellus

 

Kaikkiin GPS-laitteisiin sisältyy virhemarginaali, mikä tarkoittaa sitä, ettei sovelluksen näyttämä sijainti koskaan vastaa täysin laitteen todellista sijaintia. 5–20 metrin poikkeama on täysin normaalia. Jos poikkeama on tuon haarukan sisällä, laitteen tarkkuutta ei voi parantaa.

Jos pyörän sijainti mobiilisovelluksessa poikkeaa todellisesta sijainnista huomattavasti, esim. useilla sadoilla metreillä, johtuu se todennäköisesti heikosta signaalista. On tärkeää ymmärtää, että kaikki GPS/IoT-laitteen ja GPS-satelliitin välillä olevat materiaalit vaikuttavat jossain määrin signaalin voimakkuuteen; vaikutus on suurin silloin, kun laitetta peittää useampi metallikerros tai laite on rakennuksen sisällä (esim. betonin ympäröimä).

Jos olet esimerkiksi pysäköinyt pyörän parkkihalliin, pyörän viimeisin sijainti sovelluksessa on aivan parkkihallin ulkopuolella. Tällöin poikkeama johtuu siitä, että laite on kadottanut signaalin, kun pyörä on ajettu parkkihalliin. Kun laite on taas ulkona, se raportoi sijaintinsa tavalliseen tapaan; laitteen käynnistyminen voi kuitenkin kestää noin minuutin riippuen siitä, kuinka nopeasti laite muodostaa uuden yhteyden GPS-satelliitteihin.

 

Toisinaan pyörän sijainti näkyy kartalla harmaana kuvakkeena, ja kuvakkeen klikkaaminen antaa ilmoituksen siitä, että laite on ”offline” tai ”ei aktiivinen”. Tämä voi johtua useammasta syystä, eikä se välttämättä tarkoita, että pyörässäsi on jotain vikaa.

1. GPS/IoT-laite on offline-tilassa virran säästämiseksi

Tämä on yleisin syy siihen, että tuote on offline-tilassa. Se tarkoittaa vain, että tuote toimii juuri niin kuin pitääkin. Laitteessa on älykäs virransäästötila, joka katkaisee yhteyden mobiiliverkkoon, kun liikettä ei ole havaittu 3 yhtäjaksoiseen minuuttiin. Liikkeet havaitaan sisäisen värinäanturin avulla; tämä varmistaa sen, että laite lataa tietoja vain, kun pyörä on oikeasti liikkeessä. Tämä pienentää laitteen virrankulutusta merkittävästi. Ilman virransäästötilaa laite lataisi samaa sijaintia jatkuvasti yhä uudelleen ja uudelleen pyörän ollessa myös pysäköitynä, eikä siitä ole hyötyä kenellekään. Voit selvittää helposti, johtuuko offline-tilassa oleminen virransäästötilasta, pyöräilemällä pyörällä pieni lenkki. Jos syy on virransäästötilassa, laite yhdistyy takaisin verkkoon, kun se havaitsee liikettä.

2. GPS/IoT-laitteessa ei ole virtaa

Jos pyörällä on poljettu ilman pyörän akkua tai sähköavustusta, GPS/IoT-laitteen sisäinen vara-akku on todennäköisesti tyhjä. Näin voi käydä myös silloin, jos pyörä on ollut varastossa kuukausien ajan ilman, että sillä on ajettu pyörän akku kiinnitettynä. Varmistathan, että pyörän akku on paikallaan ja että pyörällä poljetaan sähköavustuksen ollessa käynnissä, jotta GPS/IoT-laite latautuu.

3. Datapakettisi on mennyt umpeen

Jos olet peruuttanut datapakettisi (tilauksesi) tai automaattinen maksujärjestelmä ei ole pystynyt laskuttamaan summaa luotto-/pankkikortiltasi, laite deaktivoidaan. Aktivoi uusi datapaketti tai muuta maksutietojasi.

 

Mahdolliset ratkaisut löytyvät seuraavasta luettelosta

• Et ole ottanut kyseisen hälytystyypin push-ilmoituksia käyttöön. Lue lisää käyttöohjeen kohdasta hälytysilmoitusten käyttöönotto/Ilmoitusasetukset.
• Kokeile ottaa kaikki hälytykset pois käytöstä, ja ota ne sitten uudelleen käyttöön.
• Et ole määritellyt hälytysrajaa, hälytysraja ei ole synkronoitu laitteen kanssa tai hälytysrajan säde on liian pieni.
• Et ole antanut sovellukselle lupaa lähettää ilmoituksia laitteeseesi tai puhelimesi on ”Ei saa häiritä” -tilassa. Tarkista puhelimen järjestelmäasetukset.
• Olet kirjautunut ulos sovelluksesta. Uloskirjautuminen peruuttaa ilmoitusvarmenteen, jolloin ilmoituksia ei toimiteta. Varmista, että olet kirjautunut sovellukseen.
• Ilmoitusten lähettämiseen käyttämässämme Firebase-ilmoitusvarmenteessa on ongelmia. Tilanne korjaantuu pakottamalla sovelluksen lopetuksen ja avaamalla sovelluksen uudelleen.
• Viimeisenä vaihtoehtona voit asentaa sovelluksen uudelleen.

Mikäli ongelma jatkuu tavallisimpien syiden ja korjausten läpikäymisen jälkeenkin, ota yhteyttä meihin ja toimita meille laitteesi VIN-numero, niin selvitämme asiaa.

 

Aktiivinen datapaketti mahdollistaa pyörän yhdistämisen internetiin ja pyörän sijainnin välittämisen sinulle sovelluksessa. Suurin osa sovelluksen ominaisuuksista ei toimi ilman tietoliikenneyhteyttä.

1. Kirjaudu Helkama Ride -tilillesi osoitteessa ride.helkamavelox.fi
2. Klikkaa sivuvalikosta kohtaa Datapaketit
3. Klikkaa lisää ostoskoriin ja syötä korttitietosi (voit ohittaa tämän vaiheen, jos olet syöttänyt tiedot jo aiemmin).
4. Lisää rasti laatikkoon sen pyörän kohdalla, jonka haluat aktivoida, ja klikkaa aktivoi.

Nyt kortiltasi laskutetaan kuukausittain pyörästä, jonka aktivoit. Jos pyörääsi kuuluu ilmainen seurannan kokeilujakso, korttiasi ei laskuteta ennen kokeilujakson päättymistä.

 

Datapaketti ei sido mihinkään, joten voit päättää tilauksen milloin tahansa ja halutessasi aktivoida sen myöhemmin uudelleen. Se on erityisen näppärää silloin, kun sinun ei tarvitse seurata pyörääsi koko vuoden ajan.

1. Kirjaudu Helkama Ride -tilillesi osoitteessa ride.helkamavelox.fi
2. Klikkaa sivuvalikosta kohtaa Datapaketit
3. Lisää rasti laatikkoon pyörien kohdalla, jotka haluat deaktivoida, ja klikkaa deaktivoi.

Tämän jälkeen datapaketit peruutetaan. Ne uusitaan vain, jos aktivoit ne myöhemmin manuaalisesti klikkaamalla laitetta, jonka haluat aktivoida, ja sen jälkeen kohtaa ”aktivoi”. Jos käytössäsi on ilmainen kokeilujakso, se jatkuu kokeilujakson loppuun asti.

usein kysytyt kysymykset

Helkaman yritysasiakkaat

Haluatko Helkama jälleenmyyjäksi? Onko yritykselläsi meille asiaa? Täytä oheinen yhteydenottolomake ja olemme sinuun yhteydessä.

 







    Shimano Steps vikakoodit

     

    Rajoitus:
    Sähköavustus on normaalia heikompi

    Ratkaisu:
    Lopeta käyttäminen, kunnes lämpötila laskee. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Rajoitus:
    Maksimaalinen sähköavustusnopeus voi olla normaalia pienempi

    Ratkaisu:
    Tarkista, että nopeusmittari on asennettu oikein. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Ratkaisu:
    Asenna kampi uudestaan oikeaan suuntaan ja kulmaan ja kytke virta päälle. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Rajoitus:
    Sähköavustus voi olla normaalia heikompi

    Ratkaisu:
    Ota jalka pois polkimelta, paina akun virtapainiketta ja kytke virta päälle. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Rajoitus:
    Ei mahdollista vaihtaa vaihteita elektronisella vaihtajalla

    Ratkaisu:
    Jos tämä vika esiintyy, ota yhteyttä jälleenmyyjään.

     

     

    Rajoitus:
    Sähköavustus ei toimi, mukaan lukien sähköinen vaihtaminen

    Ratkaisu:
    Käy jälleenmyyjällä tarkistuttamassa ketjujen kireys ja kampien asennuskulma.

     

    Rajoitus:
    Sähköavustus kävelytilassa voi olla normaalia pienempi (HUOMAA: Kävelytila ei ehkä ole käytössä tietyillä alueilla EU:n ulkopuolella).

    Ratkaisu:
    Asenna vaihtaja, jota järjestelmä tukee. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Käynnistä sähköavustusjärjestelmä uudelleen. Jos siitä ei ole apua, kytke yksikkö E-TUBE-ohjelmaan ja noudata ohjeita. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Käynnistä sähköavustusjärjestelmä uudelleen. Jos siitä ei ole apua, kytke yksikkö E-TUBE-ohjelmaan ja noudata ohjeita. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

     

    Rajoitus:
    Tehostus ei toimi ajamisen aikana.

    Ratkaisu:
    Kytke virta uudelleen päälle painamalla akun virtakytkintä samalla, kun pidät jalkasi pois polkimelta. Katso ohjeet ketjun kireyden mittaamiseen ja säätämiseen ja tarkista, että ketjun kireys on sopiva. Jos tilanne ei korjaannu, ota yhteyttä jälleenmyyjään.

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Nollaa moottorin ohjelmisto kytkemällä se E-TUBE-ohjelmaan. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä jälleenmyyjään.

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Muuta nopeusanturin ja magneettiyksikön asentoa, kytke virta päälle ja kierrä kampea myötäpäivään, kunnes vika poistuu. Voi olla tarpeen kiertää 100 kierrosta.

     

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Anna jälleenmyyjän tarkistaa, että moottorin ja akun välinen kaapeli on yhdistetty oikein. Jos kaapeli on vahingoittunut, vaihda se uuteen.

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Paina akun käynnistyspainiketta. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Rajoitus:
    Mitkään järjestelmän toiminnot eivät toimi

    Ratkaisu:
    Paina akun käynnistyspainiketta. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Anna jälleenmyyjän konfiguroida moottoriyksikkö siten, että asetus ”vaihteiden kokonaismäärä” vastaa napavaihteiston vaihteiden määrää.

     

    Rajoitus:
    Sähköavusteiset toiminnot eivät toimi, mukaan lukien vaihtaminen eri sähköavustustilojen välillä. Elektroninen vaihtaminen on silti mahdollista.

    Ratkaisu:
    Käy jälleenmyyjällä tarkistuttamassa ketjujen kireys ja kampien asennuskulma. Valitse sitten ”Kyllä” vastauksesi kysymykseen W031, joka tulee näkyviin, kun virta kytketään päälle ensimmäistä kertaa.

     

    Rajoitus:
    Tehostus ei ole käytettävissä ajamisen aikana.

    Ratkaisu:
    Luo yhteys E-TUBE PROJECT -sovellukseen ja päivitä kaikkien yksiköiden laiteohjelmisto uusimpaan versioon.

     

    Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

    Ratkaisu:
    Anna jälleenmyyjän korjata pyörän tietokoneen ohjelmisto E-TUBE-ohjelman avulla.

    Helkama Merida KTM

    Tilaa uutiskirje

    Kuule uutuuksista, tapahtumista ja parhaista pyöräilyvinkeistä ensimmäisenä!

    Valitse näytettävät kentät
    • Kuva
    • Hinta
    • Tekniset tiedot
    Klikkaa vertailun ulkopuolella jos haluat piilottaa vertailun
    Vertaa