Kokemuksia sähköpyöräilystä – Päivittäiset pyörälenkit tuovat eläkeläiselle hurjan kilometrisaldon
Päivittäiset pyörälenkit tuovat eläkeläiselle hurjan kilometrisaldon
Sähköpyörä avasi Lauri Sahlstedtille, 74, uudenlaisen mahdollisuuden liikkua Karkkilan mäkisissä maisemissa. Päivittäiset 20–50 kilometrin lenkit ovat kartuttaneet Helkaman mittariin jo yli 40 000 kilometriä.
Lauri Sahlstedt, 74, ei ole aina ollut pyöräilijä. Kaikki alkoi vajaa 6 vuotta sitten, kun hän hankki ensimmäisen sähköpyöränsä, Helkama XE8:n.
– Kun kotoani Karkkilassa lähtee, kolmeen suuntaan on jyrkkiä mäkiä. Pyörän sähköavustus madalsi kynnystä pyöräilyyn huomattavasti, Sahlstedt kertoo.
Ennen pyöräilyä Sahlstedt oli pitänyt kuntoaan yllä sauvakävelylenkeillä, mutta eläkkeellä olevan puhelinasentajan olkapäät eivät siitä pidemmän päälle tykänneet.
– Pyörässäni ajoasennon voi säätää sopivan pystyksi, jolloin se ei ota lainkaan olkapäihin, Sahlstedt kertoo.
Päivittäinen sähköpyörälenkki 20–50 kilometriä kylillä kierrellen
Nykyään Sahlstedt määrittelee itsensä pyöräilyn aktiiviharrastajaksi – ja aktiivista meno todellakin on, sillä pyörä pysyy parkissa ainoastaan kaikkein ankarimmilla keleillä.
– Pakkasrajani on 20–25 astetta. Kovaan kaatosateeseen en myöskään lähde, mutta useinhan sitä on lenkeillä kastunut, Sahlstedt myöntää.
Kun päivittäisille lenkeille tulee mittaa 20–50 kilometriä, kertyy näistä vuodessa melkoinen määrä – yli 8 000 kilometriä.
Sahlstedtilla on tarkat lukemat tiedossa, sillä hän merkitsee kaikki lenkkinsä muistiin. Yhteensä vajaan 6 vuoden pyöräilyuran aikana kilometrejä on kertynyt yli 47 000, joista Helkama XE8:lla yli 42 000.
– ”Loput olen polkenut perinteisellä pyörällä Thaimaassa, jossa vietämme aina pari kuukautta talvesta, Sahlstedt kertoo.
Pyörän sähköavustus madalsi kynnystä pyöräilyyn huomattavasti.
Sähköpyörän akku lataukseen aina lenkin päätteeksi
Karkkilassa ei pyöräteitä riitä kovin paljoa kierrettäväksi, joten Sahlstedt ajelee usein ajotien reunassa. Tämä ei häntä pelota lainkaan – täytyy vaan muistaa, että muuta liikennettä kannattaa kunnioittaa.
– Liikenne on yhteispeliä, mutta pyöräilijän ei kannata loputtomasti pitää kiinni omista oikeuksistaan. Pyöräilijä on aina se, johon osuu kovimmin, joten kannattaa suosiolla seurata autoliikennettä ja antaa niiden mennä ensin.
Sahlstedt ei koe, että sähköpyörän käytössä olisi mitään hankalaa. Hän laittaa akun aina lataukseen lenkiltä palattuaan, ja varmuuden vuoksi kotoa löytyy vara-akku täynnä virtaa.
Sahlstedt lähtee lenkeilleen aina yksin. Hän haluaa mennä omia menojaan. Motivaatiota päivittäisiin pyöräilyihin ei tarvitse paljoa kysellä.
– Tässä iässä on pakko tehdä jotain, ettei kunto rapistu, Sahlstedt sanoo ja kertoo polkevansa yleensä n. 22–25 km/h keskinopeuksilla.
– Sähköavustus antaa vain pientä lisävauhtia, erityisesti ylämäissä. Nopeimmissa vauhdeissahan se kytkeytyy itsestään pois.
Karkkilalaisella on vastaus myös niille, jotka tuumivat, että sähköpyörällä voi edetä lähes itsestään.
Kokeilkaapa itse ajaa yli 8 000 kilometriä vuodessa. Kyllä siinä ihan töitä saa tehdä.
Miksi sähköpyöräily sopii ikäihmisille? Lue lisää